Aktualności

Czym jest reklama?


Słowo reklama pochodzi od łacińskiego słowa reclamo, które oznacza naprzeciw wołanie. Semantycznie, reklama określa informację zawartą w komunikacie o charakterze perswazyjnym, która w zależności od formy dociera do odbiorcy w różny sposób. Jej celem jest przede wszystkim, jak wspomniano, wypracowanie na odbiorcy określonego zachowania- zazwyczaj odnosi się ono do zachęcenia zakupy, wzięcia udziału w czymś, podzieleniu idei czy poglądów. Forma reklamy dopasowujemy do jej rodzaju, a właściwie to określony sposób informowania odbiorcy wymusza na reklamie jej formę. Wyróżniamy kilka metod reklamowania- jawność, która opiera się na faktach oraz eksperckich informacjach, które świadczą o cechach produktu, są potwierdzalne i zazwyczaj niepodważalne, ukryta, tzn niejawna, który odnosi się do emocji jakie produkt powinien wywołać nie do jego struktury czy fizycznych aspektów, mieszana- która wykorzystuje tzw. język korzyści. Na co warto zwrócić uwagę, współczesne reklamy zarówno wykorzystujące treść jako medium przekazu czy grafikę, wykorzystują w swojej strukturze te cechy produktu, które świadczą o jakości, funkcjonalności oraz budzą pozytywne emocje związane z jego posiadaniem. Ewolucja reklamy postępuje z ewolucją społeczeństwa oraz jego oczekiwaniami względem produktu. To co kiedyś stanowiło o wyjątkowości produktu, który wyróżniał go na tle pozostałych, dzisiaj świadczy o pewnym jego standardzie, który jest bazą dla podnoszenia jego atrakcyjności. O tym czy produkt jest atrakcyjny zależy od klienta, bo w końcu to właśnie dla niego został on stworzony i to właśnie pod względem rynku zbytu powinien być dopasowany.

 

Historia reklamy

 

 

Formy reklamy


Reklama jako narzędzie promocji, tak jak w dydaktyce przybiera różną formę przekazu. Wszystko zależy od konkurencyjności, a także samych odbiorców. To właśnie pod ich względem układany jest format, a także sam przekaz reklamy. W zależności od wykorzystywanego medium reklama może przybrać całkowicie różną formę. Zacząć wypada od klasycznej formy reklamy, czyli polecenia słownego, które odwołuje się głównie do opinii poświadczonej empirycznie. Jest to jedno z podstawowych narzędzi marketingu, nawet podczas dokonywania zakupu. Sugerując się chronologią historyczną rozpowszechniania i „unowocześniania” propagandy treści tożsamej z drukiem, należy wskazać kilka form reklamy prasowej, takiej jak: ogłoszenie drobne, reklama prasowa, artykuł sponsorowany. Oczywiście reklama, poza przekazywaną treścią opartą na języku korzyści, również samą graficzną oprawą warunkuje zainteresowane odbiorców. Może ona skupiać się na kolorze oraz zdjęciu prezentującym
produkt reklamowy, ale także oryginalnej kaligrafii, która również przyciągnie uwagę. Grafika połączona z treścią moderują bazę reklam medialnych- internetowych, telewizyjnych. Nietuzinkowym sposobem reklamy jest wykorzystanie różnych środków przekazu komunikacyjnego.


Nietuzinkowe środki przekazu- reklama ambientowa


Reklama ambientowa/ Marketing ambientowy to wszystkie niestandardowe formy promocji. Choć współczesne określenie niestandardowości ma coraz węższe pole do popisu, jednak rynek marketingu stole zasilany jest przez nowe spoty reklamowe, promocje, oferty i usługi z tego zakresu, których nośnikami są właśnie mało standardowe obiekty, jak na typowe media. Oczywiście biorąc pod uwagę proces poznawczy miano reklamy ambientowej, jest raczej chwilowe, później zaraz po prezentacji staje się klasyczną reklamą outdoorową. Historia popularyzacji reklam zewnętrznych w Polsce sięga 1990 roku, kiedy na ulicach pojawiły się pierwsze wolne, kolorowe reklamy plakatowe. Początkowo, plakatowano płoty oraz witryny sklepowe, z czasem wkradły się one na mury, oraz inne bardziej wyeksponowane miejscazazwyczaj tablice lub słupy ogłoszeniowe gdzie miejsce znajdowały informacje drobne raczej związane z lokalną inicjatywą. Pierwsze plakaty silnie oddziaływały na odbiorców politycznych, z uwagi na okres przemianwielkoformatowe plakaty kampanii Tadeusza Mazowieckiego. Po wyborach prezydenckich rynek Polski przeżył swoisty BUM! mediatyzacji. Intensywne kampanie marketingowe zaczęły być prowadzone przez polskie firmy. Formy reklamy przybierały różne formy, głównie graficzne, nierzadko opierały się na sloganach. Do ich rozpowszechniania wykorzystywano wspomniane słupy informacyjne, media w postaci radia i telewizji, a także statyczne reklamy zewnętrznebilbordy. Ówcześnie, z uwagi na mała liczbę bilbordów a także spore zainteresowanie ze strony przedsiębiorców właśnie taką formą promocji koszt inwestycji często pokrywał się z przychodami. Jednak wartością nadaną stawało się budowanie medialnego wizerunku firmy oraz tożsamości samej marki. Sposobów na przyciągnięcie uwagi odbiorców- gdyż takie jest założenie reklamy, tym bardziej ambientowej, jest zaprezentowanie ważnej dla marki treści za pośrednictwem niestandardowego nośnika. Bilbordy, reklamy mobilne- samochody, autobusy, przyczepki, murale, torby reklamowe wykonane z bawełny czy innego materiału, które łącza w sobie nie tylko walor estetyczny i funkcjonalny, co niosą treść ważną, a także wykorzystują potencjał klientów do autopromocji tylko za sprawą jej wykorzystania. Torby reklamowe to jeden z najczęściej spotykanych sposobów promocji i waloryzacji klienta, a mimo to, nadal aktualny, rozchwytywany i chętnie wykorzystywany przez firmy. Powierzchniasamonośnej torby reklamowej to najlepszy sposób marketingu szeptanego dla firm, których kampania bazuje na sloganie, projekcie produktu, dodatkowo jeśli firma wybierze odpowiedni model torby, a także wytrzymały materiał chętniej będzie wykorzystywana przez klientów. Ideą reklamy ambientowej jest wykorzystanie form jednostkowych dopasowanych konkretnie do obszaru kontekstowego oraz grupy odbiorczej. Kampanie przeprowadzane w ten sposób mają charakter chwilowy, impulsowy i dotyczą konkretnego zagadnienia. Założeniem ambientu, jak i każdej reklamy standardowej, jest wywołanie interakcji ze strony odbiorcy, otoczenia a także nośnika przekazu. Poza klasycznymi formami ambientu, coraz częściej wykorzystuje się nowe media, kanały społecznościowe, aplikacje mobilne.



AP Holding S.A.
ul. Konduktorska 39 B-C ,
40-155 Katowice

www.ecosac.pl

 

tel.:  +48 32 781 21 30
fax.: +48 32 781 21 32

e-mail: info@apholding.pl

 skype: Ecosac_APHolding

Nasza Społeczność

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.